راهکاری برای برون رفت از بن بست صادرات طلا

26 آبان، 1402 308 بازدید نویسنده : مدیر سیستم


راهکاری برای برون رفت از بن بست صادرات طلا

راهکاری برای برون رفت از بن بست صادرات طلا

 

ناصری عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالقوه ای که در صنعت طلا وجود دارد یکی از راهکارهای موثر برای برون رفت از بن بست صادرات، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای صادرات مصنوعات طلا و جواهر است.

 

ه گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلد نیوز)؛ مظفر ناصری، رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در اولین همایش ملی توسعه صادرات مصنوعات طلا، جواهر، نقره، گوهرسنگ و صنایع وابسته در دانشگاه تبریز بیان داشت: راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی یا همان بندر خشک و استفاده از این ظرفیت با توجه به اینکه مناطق ویژه اقتصادی همان مزایای منطقه آزاد را دارند می تواند به توسعه صادرات مصنوعات طلا و جواهر کمک کند.

 

وی افزود: عدم شناخت درست مشکلات و عدم آشنایی با سامانه ها از چالش های اصلی صادرکنندگان است و اغلب صادر کنندگان اولین دغدغه در صادرات مصنوعات طلا را رفع تعهد ارزی  عنوان می کنند که اشتباه است.

ناصری تصریح کرد:  مبنایی ترین و اصلی ترین چالش صادرات ایران ارزش گذاری  است و متاسفانه در حوزه ارزش گذاری کالاهای صادراتی  مشکل و معضل صد چندان وجود داشته  و ارزش بسیاری از کالاها وجود ندارد و  اتحادیه صادرکنندگان مصنوعات طلا در ارزش گذاری  هیچ جایی  ندارد.

 

اتحادیه ها باید مرجع ارزش گذاری مصنوعات طلا و جواهر باشند

 

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: اولین اقدام برای صادرات مصنوعات طلا این است که مرجع ارزش گذاری مصنوعات طلا و جواهرات اتحادیه‌ها، انجمن ها و تشکل های تخصصی طلا و جواهر باشند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 107 قانون گمرک صادر کنندگان مکلف به ارزش گذاری دستوری هستند که در این روند اگر کالای صادراتی  صادرکنندگان ارزشی کمتر از ارزش دیکته شده در سایت گمرک داشته  باشد برای صادر کننده جریمه 10 تا 50 درصدی در نظر گرفته می شود و اگر پیش اظهاری کند جریمه 10 تا 100 درصد خواهد بود بیان داشت: البته در این زمینه ماده 16 قانون گمرک  ارزش گذاری کالای صادراتی  را شفاف کرده که می طلبد اتحادیه این مهم را پیگیری کنند.

 

ضرورت افزایش بازه زمانی رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان طلا و جواهر

 

ناصری ادامه داد: رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات از چالش های توسعه صادرات مصنوعات  طلا و جواهر است که صادر کننده برای رفع تعهد ارزی بازه 25 روزه فرصت دارد  که اگر این بازه به 5 ماه افزایش یابد این چالش مهم برطرف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه صادرکنندگان طلا و جواهر به سه شیوه (واردات در قبال صادرات، واگذاری ارز ، فروش در قبال اسکناس در سامانه جامع تجارت) می تواند رفع تعهد ارزی انجام دهند گفت: با توجه به اینکه بسیاری از صادرکنندگان به ازای صادرات ریال دریافت می‌کنند ضروری است پیگیری شود که  اگر قرار است ما به ازای آن ریالی پرداخت شود، مجبور نباشد که ارز را به نرخ نیمایی بفروشند.

 

6شیوه برای صادرات مصنوعات طلا

 

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر می توانند به 6 شیوه صادرات داشته باشند اظهار داشت: اولین شیوه صادرات به شیوه سنتی است که  اغلب صادر کننده های سنتی از فرصت های قانونی اطلاعی نداشته و به این امر واقف نیستند که اگر صادرات  انجام دهند می تواند نرخ صفر مالیاتی بگیرد و  استرداد VAT داشته باشد.

 

وی گفت: دور اظهاری از محل صادرات قطعی  و ارائه اسناد رسمی برای پس گرفتن  VAT شیوه دوم صادرات، استفاده از ظرفیت ورود موقت ماده 52 قانون گمرکی و تعریف کیل مصرف شیوه سوم، استفاده از ظرفیت تعرفه ترجیحی و اضافه شدن مصنوعات طلا به تعرفه ترجیحی شیوه چهارم، ترک وطن و بهره گرفتن از ظرفیت قانونی کشورهای کمتر توسعه یافته مثل عراق و صادرات و عرضه مصنوعات طلا و جواهر به سراسر دنیا شیوه پنجم و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد ششمین شیوه  برای توسعه صادرات طلا و جواهر کشور است.

 

استفاده از ظرفیت منطقه آزاد برای توسعه صادرات طلا

 

ناصری اذعان داشت: منطقه آزاد ارس  از ظرفیت های استان زرخیز آذربایجان برای توسعه صادرات است، که بایستی از قوانین و تسهیلات این منطقه برای توسعه صادرات استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد خاک سیاسی کشور است، اما خاک اقتصادی کشور نیست و  برای توسعه صادرات ساخته شده است گفت: در منطقه آزاد اگر 100 درصد آورده از خارج باشد و 100 درصد هم صادرات انجام شود رفع تعهد ارزی صفر می شود.

 

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران  خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای صادرات مشکلات سیستمی و سامانه ای در گمرک کشور وجود دارد که برای توسعه صادرات ضروری است این مشکلات حل شود.


برچسب ها