برگزاری هفدهمین نمایشگاه طلاوجواهر تبریز در آبان ماه / ایجاد شهرک طلای تبریز

31 مرداد، 1402 297 بازدید نویسنده : مدیر سیستم


برگزاری هفدهمین نمایشگاه طلاوجواهر تبریز در آبان ماه  /  ایجاد شهرک طلای تبریز

شربیانی عنوان کرد: هفدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی طلا، جواهر، نقره و صنایع وابسته تبریز در آبان ماه برگزار می شود.

میر محمد پور اقدم شربیانی، رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و سکه کلانشهر تبریز  بیان داشت: رایزنی هایی برای حضور چندین کشور خارجی در این نمایشگاه صورت گرفته و تدابیری اندیشیده شده تا هیات هایی برای بازدید از نمایشگاه دعوت شوند تا تولید کنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه برای بازاریابی از این فرصت استفاده کنند.

 همزمان با برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر و نقره و صنایع وابسته تبریز میز کشوری طلا نیز برگزار خواهد شد که قرار است در این میز کشوری موضوع ایجاد شهرک طلای تبریز بررسی شود.

 ایجاد شهرک طلای تبریز روی میز کشوری طلا قرار می گیرد

شربیانی با بیان اینکه ایجاد شهرک های صنعتی طلا و جواهر با توجه به ماهیت و امنیت این صنعت بسیار متفاوت از دیگر شهرک های صنعتی است تصریح کرد: برای ایجاد شهرک تخصصی طلا در تبریز مطالعاتی انجام شده و  با توجه به سیاست های وزارت صمت در مورد ایجاد شهرک های صنعتی مطالعات میدانی صورت گرفته و طرح های اولیه تهیه شده است که در میز طلای کشوری به این موضوع ورود می شود.

بحث ایجاد شهرک ها و پارک های تخصصی طلا برای تجمیع، ساماندهی و تشکیل زنجیره تولید یا خوشه طلا و ایجاد ارزش افزوده مزیت و فواید زیادی دارد و اگر قرار است در این حوزه به کشور های پیشرو برسیم باید شهرک ها ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تبریز نزدیک به 2 هزار عضو دارای پروانه و در دست اقدام دارد وبخش عمده ای از اعضا این اتحادیه در بخش تولید طلا فعالیت دارند گفت: شهر تبریز یکی از 5 تولید کننده طلا در ایران است که امید می رود تولید کنندگان این صنعت، به ارتقاء کیفیت این صنعت کمک کنند.

شربیانی اذعان داشت: در تبریز بالغ بر 700 تولید کننده و خدمات تولیدی اعم از قالکاری، لیزر و.. و بیش از 10 تولید کننده بزرگ و چندین کارگاه کوچک وجود دارد که این کارگاه های کوچک می توانند کمک کنند ارزش افزوده این صنعت حاصل شود.

وی تصریح کرد: در شهر تبریز صادرات جواهری وجود ندارد ولی برای صادرات طلا شرایط سهل شده و با توجه به آزاد شدن ورود شمش طلا بحث صادرات آن هم راحت تر شده و  در تبریز صادرات طلا انجام می شود و در مورد سند راهبردی صنعت طلا و جواهر که از طریق وزارت صمت پیشنهاد شده و اتحادیه  بررسی می کند بخش عمده آن در مورد صادرات محور بودن این صنعت است.

 صنف طلا و جواهر واهمه ای از شفافیت ندارد

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و سکه کلانشهر تبریز در ادامه بیان داشت: بعد از ابلاغ الزام ثبت نام در سامانه جامع تجارت، اتحادیه طلا و جواهر تبریز آموزش هایی در مورد این سامانه و اطلاع رسانی در مورد ثبت نام در سامانه را انجام داد، ولی همکاران برای ثبت نام در این سامانه یک سری دغدغه های به حقی دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عمده ترین دغدغه هایی که کمتر به آن پرداخته شده موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است که بعد از این قانون مطرح شده است و علمی و منطقی آن باید مالیات بر عایدی واقعی سرمایه باشد نه مالیات بر تورم گفت:  وقتی تورم ایجاد می شود نمی توان از آن مالیات اخذ کرد.

شربیانی تصریح کرد: در اجرای سامانه جامع تجارت، موضوع مهم برای حاکمیت شفافیت است و همکاران نیز واهمه ای از این شفافیت ندارند و تمام دارایی آنها در معرض دید همگان و در ویترین ها قرار دارد که امید می رود، دغدغه های  بین دو طرف مرتفع و در نهایت خروجی آن توسعه صنعت و صادرات طلا محقق شود.

 با توجه به اینکه در حال حاضر مالیات های سنگینی برای صنف طلا محاسبه می شود و مالیاتی که همکاران پرداخت می کنند بیشتر از مالیاتی است که از مصرف کننده دریافت می کنند،  پرداخت مالیات در سامانه جامع تجارت واقعی تر خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و سکه کلانشهر تبریز با تاکید بر اینکه اعتماد یک امر دو طرفه است و باید حاکمیت و صنف طلا به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا توسعه و رشد صنعت رقم بخورد بیان داشت: بعد از میز طلای اصفهان مقرر شد، کارگروهی از طرف اتحادیه های استانها تشکیل و ایرادات وارد به این سامانه به صورت مکتوب ارائه شود.


برچسب ها